9 juni 2004: "Adverteren -> subverteren: feministische reclamekrakers"

Le Collectif Contre le Publisexisme

met Sara Stoop, Marie Vermeiren en Vera Schlusmans

Reclame is overal. De boodschappen die ons op deze manier bereiken zijn vaak niet onschuldig en beïnvloeden onze manier van denken en doen. Kunnen we de toenemende stroom van vaak seksistische en racistische beeldvorming weerwoord bieden of blijft het bij éénrichtingsverkeer? In dit café geven we een greep uit feministisch geïnspireerde (re)acties op reclame. Verder bieden we enkele handvaten om zelf aan de slag te gaan.

We kijken naar een aantal films waarin feministisch reclamekraken in de praktijk wordt gebracht: de film "What are we doing tonight?" (Marie Vermeiren - België), een fragment uit de documentaire "Culture Jam" (Jill Sharpe - Canada) en een korte montage rond een reclamekraakactie in Antwerpen (FC Poppesnor - België). Marie Vermeiren en Vera Schlusmans geven een praktische toelichting bij hun film "What are we doing tonight?".

Links
De website van de film 'Culture Jam - Hijacking Commercial Culture'.
De website van de Billboard Liberation Front, een adbust-groep die in de film 'Culture Jam' voorkomt.
Nog websites van adbust-groepen: L'association Résistance à l'Agression Publicitaire (RAP) (F), RAP (B), Casseurs de Pub (F), La Meute contre la Publicité Sexisme (F), Le Collectif Contre le Publisexisme (F)
Een beetje informatie over Marie Vermeiren op de website van Constant.

Klik hier voor een recent adbust-voorbeeld van de campagne van een bekend kauwgommerk.

terug naar overzicht

Het feministisch café wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van Dienst Emancipatiezaken Antwerpen en Mama Cash!
home contact & mailinglijst français & English