8 juni 2005: The Edge of Each Other’s Battles: the Vision of Audre Lorde
i.s.m. NextGENDERation Brussel

Receptie - mensenEen thema-avond over Audre Lorde en haar ideeën, aan de hand van de film ‘The Edge of Each Other’s Battles: the Vision of Audre Lorde’, van filmmaakster Jennifer Abod. Consuelo Rivera (Open University, UK) zal de avond in goede banen leiden.

FC Poppesnor en NextGENDERation Brussel nodigen u van harte uit op deze feestelijke avond, afsluiter van een eerste seizoen van feministische café’s. We kozen dit thema bewust als afsluiter van dit seizoen van het feministisch café. Audre Lorde, een Amerikaanse schrijfster die vooral ter sprake komt als het over 'zwart' feminisme gaat, sneed thema's aan die ons in Vlaanderen anno 2005 meer dan ooit aanbelangen: racisme, seksisme, homofobie, relaties tussen witte en zwarte feministen, tussen feministen uit hogere en lagere klassen. We geloven dat deze avond inspiratie kan leveren voor een anti-racistische feministische strijd in Vlaanderen. We nodigen iedereen uit die binnen de vrouwenbeweging het afgelopen jaar met kruispuntdenken bezig was en er verder mee aan de slag wil.

Vanavond was het laatste café van het seizoen 2004-2005. Wij boden alle aanwezigen na afloop van het café een drankje en een stukje cake aan.


Audre LordeAudre Lorde (1934-1992) was een Afro-Amerikaanse schrijfster, dichteres en lesbisch-feministische, anti-racistische activiste. Ze schreef en sprak over racisme, seksisme, klassisme en homofobie en over de manieren waarop deze haar raakten, zowel buiten als binnen de vrouwen-, holebi- en antiracistische beweging.

In haar essays en gedichten doet ze méér dan theoretische analyses en conclusies formuleren: door het ter sprake brengen van gevoelens van angst, pijn, (zelf)haat, woede, vernedering, onzekerheid (de effecten van racisme, seksisme, homofobie en klassisme) komt ze tot bevrijdende en beklijvende inzichten.

Consuelo RiveraConsuelo Rivera Fuentes is een Chileense dichteres. Ze studeerde Sociologie en Vrouwenstudies en doktoreerde in Vrouwenstudies aan de Universiteit van Lancaster.

Tijdens haar opleiding kwam ze in contact met het werk van Audre Lorde en in haar doktoraatsverhandeling wijdt ze het eerste hoofdstuk aan het gevoel van verwantschap dat ze voelt met Lorde’s werk, vooral met Lorde’s autobiografische roman ‘Zami: A new spelling of my name'.

Consuelo publiceerde verschillende artikels en verkende daarin verschillende onderwerpen: de representatie van dieren in magisch realisme, autobiografieën van lesbiennes, vrouwenbewegingen in Latijns-Amerika, de exploratie van marteling en lichamen in pijn, enz.

Thijs en Wendy en lampEen greep uit de reacties op deze avond:

Nadia F. kwilde jullie gewoon ff zeggen da'k het FC van gisteren bijzonder geslaagd vond. De inleiding van Consuelo Rivera was mooi gedoseerd, boeiend en ontroerend, en de film over Audre Lorde vond ik zelf beklijvend, en met heel veel stof om over na te denken. Een heel mooie afsluiter voor dit seizoen!

Joz M. De randen van onze strijd?

Ik zat daar, met een verhaal, een stem. De ruimte was er, dankzij jullie, maar de spreker (ik) twijfelde. Ik herkende het gevoel van een medestander naast mij te willen hebben, zoals die emotionele getuigenis van arme vrouwen, om de kracht te vinden om te spreken. Om het risico te nemen om gekwetst te worden, om niet echt gehoord te worden. Er werd gesproken over luisteren met de oren van het hart. Ik bedacht me dat daar drie dingen voor nodig zijn: 1) weten dat er een verhaal is dat gehoord wilt worden; 2) dat verhaal een forum geven, een ruimte om te spreken; 3) sprekers vinden die deze stem willen/durven uiten (denk ook aan de aziatische vrouwen die opriepen dat zij niet gehoord werden door hun zwarte zusters).

Ik zat daar, me geen vrouw voelende, wel feministisch, en bedacht me hoe dat een wereld van verschil uitmaakt. Dat "vrouwen" mijn wereld niet kennen, mijn onderdrukking en mijn verschil. Dat het dan aan mij is om te spreken, omdat ik er wel een feministische noodzaak voor voel. Dat ook mijn bloed op de dode planeet zal stollen, als we geen handen in elkaar slaan. Ik vroeg me af of vrouwen voor ons zouden kiezen en voor de randen van onze strijd?

Ik zat daar, (om in te gaan op de vraag die gesteld werd over hoe een proces van emancipatie kan ontstaan in een tijd van onderdrukking), denkende dat er vanuit mijn wereld een heel duidelijk en actueel iets aan het gebeuren is op dat vlak. Nu de staat zich gaat uitspreken over formuleringen voor transseksualiteit, komt mijn vrijheid in gevaar om te zijn wie ik ben, om het pad te kiezen waar ik voor sta. De mobiliseringsacties in de T-gemeenschappen zijn kleinschalig doch doen politiek transgroepen ontstaan. Ze worden niet veel gehoord, wegens weinig mobilisatie, of omdat deze mensen al genoeg aan hun hoofd hebben en al lang blij zijn straks geen 800 euro meer te moeten betalen aan een advocaat om dat stomme m of v-tje in hun paspoort te mogen (!) laten veranderen.

Maar net daar raken de randen van onze strijden zich, net in dat limiterende wetsvoorstel rond transseksualiteit. Op het eerste zicht geen rand voor een vrouwenstrijd? Op het tweede gezicht heel duidelijk een flagrante aanval op een feministische emanciperende behoefte! Als de wetgever zal vastleggen waardoor en hoe je vrouw of man mag worden, wat je daarvoor moet doen, welke operaties je daarvoor moet ondergaan - zelfs al schrappen ze die paragraaf en verwijzen ze na tussenkomst en advies van allerlei geraadpleegde commissies enkel nog naar de HBIGDA regels*-, lijkt me dit zeer zeker wel ook een strijd voor de vrouwenbeweging, voor de mannenbeweging, voor de holebibeweging, voor de interseksedbeweging...

Ik zat daar, en dacht: feitelijk zou heel emanciperend denkend België op zijn kop moeten staan. Maar 't is stil, erg stil.

Receptie - mensenInformatie n.a.v. de mail van Joz: www.genderactiongroup.net/forum - www.trans-action.org/dossiers.php - www.pfc.org.uk/index.htm - www.transfeminism.org - www.gpac.org

zia Kwou gewoon effe kwijt dak het woensdag echt wel een supergeslaagde actvititeit vond. Kmoest spijtiggenoeg om 22u door, dus heb nie alle nabespreking enzo kunnen volgen, maar ik vond alleszins dat er zo'n superleuke positieve sfeer hing;-)

Sandrine D. C'était super intéressant hier. Ouaisssss ! et bravo pour le sous-titrage.

DANK AAN Mama Cash, Consuelo Rivera, Izabelle Gauquier en Pieter Bleuzé (foto's), Toon Van Daele (dvd), Johanna Pas, Lies Declerck en Sophie Burm (vertaling), Clara Van Gompel (camera), Sara Stoop (maaltijd)...

LINKS

Artikels van Consuelo Rivera
Sister Outsider. An Enduring Vision: Embracing Myself, My Sister, and the 'Other' (Word-doc, over Audre Lorde)
‘Todas Locas, Todas, vivas, Todas libres: Chilean Lesbians' in Monika Reinfelder (ed.) Amazon to Zami: Towards a Global Lesbian Feminism. London: Cassell, 1996
‘They do not Dance Alone: The Women's Movements’ in Latin America' in Women, Power, and Resistance: An introduction to Women's Studies edited by Tess Cosslett et al., Open University Press, 1996
‘Two Stories, Three lovers and the creation of meaning in a Black Lesbian Autobiography’, in Heidi Mirza (ed.) Black British Feminism: A reader. London: Routledge, 1997.
'Talking With/in Pain: Reflections on bodies under Torture' (with Lynda Birke) in Women's Studies International Forum, 2000
‘Gender and Hybridity: the significance of human/animal characters in magic realist fiction' in Animal Issues, vol.4 No 1, 2000.
‘Doing Sym/bio/graphy with Yasna’ in Tess Cosslett et al. (eds) Feminism and Autobiography: Texts, Theories, Methods. London: Routledge, 2001

Over de film
website van filmmaakster Jennifer Abod: www.jenniferabod.com
een recensie van de film: 'Jennifer Abod's movie focuses on rights'

Boeken van Audre Lorde
Lorde, Audre (1980). The Cancer Journals. San Francisco: Aunt Lute Books.
Lorde, Audre (1984). Sister Outsider: Essays and Speeches. California: Crossing Press.
Lorde, Audre (2003). Zami: A New Spelling of My Name. Rivers Oram Press/Pandora List.
Lorde, Audre (2000). The Collected Poems of Audre Lorde. W.W. Norton & Company Ltd.

terug naar overzicht

Het feministisch café wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van Dienst Emancipatiezaken Antwerpen en Mama Cash!
home contact & mailinglijst français & English